söndag 19 december 2010

Julöl 2010 Akt VIII


Senaste veckan har jag känt ett slags samhörighet med Kjell-Olof Feldt och den belägenhet han befann sig i när han skulle verka för att löntagarfonder infördes. Jag tänker på min ambition att dricka och blogga om så många julöl som möjligt. Någonstans runt Lucia tog lusten och engagemanget slut och samtidigt så fanns det ju ett, i och för sig självpåtaget men ändå, uppdrag.Igår kväll bet jag ihop, plockade fram ölöppnaren och bänkade mig för årets första, och sista, julbord.

Jag började med Jämtlands Julöl som har en mörkt brun färg. Det doftar rätt snällt och får mig att tänka på enebärsdricka. Framträdande sötma, lite rostade toner, julkryddor och citrus. Smaken är överraskande menlös. Maltig sötma, citrustoner, kryddighet och rätt snäll beska. Inte direkt dåligt men rätt snällt och utslätat.

Då dricker jag mycket hellre MNM Midvinternattens Mörker. Också den går i brunt men här med lite dragning åt det röda. Betydligt kaxigare doft som är stor och maltig med en mycket komplex kryddighet i kombination med choklad och apelsin. Häftigt. Smaken följer aromerna precis. Först känns ölet något för sött men smaken stramas upp direkt med bra beska, bitter choklad och torr kryddighet. Lång eftersmak. Riktigt gott och kul att dricka. Fungerade faktiskt utmärkt till det mesta av julmaten och väldigt gott att dricka på egen hand.

Två 75 cl helflaskor av N'Ice Chouffe kändes som i överkant men det var faktiskt denna gulbruna brygd som tog slut snabbast. Verkligen julig doft med knäck, ingefära, timjan och citrus. Smaken är mäktig och rätt tung utan att vara överdrivet fyllig. Värmande alkohol, typisk bälgisk jästig frukighet. Förhållandevis låg beska. Väldigt god och farligt lättdrucken. Med sina 10% alkohol bör man ha andra törstsläckare på bordet.

Så vad rekommenderar jag då ur det digra julölsutbudet? Jag vet faktiskt inte riktigt. Ju mer jag har smakat av årets julöl så har tanken väckts att det spelar väl inte så jävla stor roll vad man dricker till jul. Varför inte julmust. Eller Norrlands Guld. Några vill ha svagdrioka, andra enebärsdricka. Mumma har sina förespråkare. Svaret blir väl att man ska dricka det man har lust med. Själv kommer jag att dricka vin på julafton.

Inga kommentarer: