lördag 4 september 2010

2005 Làvico Vajasindi


Den som läser Billigt Vin med något slags regelbundenhet vet att vi är rätt svaga för nerello mascalese men inte lika sålda på jätteproducenter. Frågan är hur en kombination kan tänkas fungera ?

Duca di Salaparuta är en av den sicilianska vinscenens giganter med en årlig produktion på sådär en tio milijoner flaskor. Deras storsäljare är Corvo Rosso som jag tror funnits i vartenda italienskt snabbköp jag besökt. Ett schysst vardagstjut varken som räddat mer än en picnic. Man gör viner runt om på ön och självklart har man även en plätt på Etna. Làvico Vajasindi är en rätt marginell produkt i Duca di Salaparutas sortiment. Man gör c a 50.000 flaskor årligen och 2003 var första årgången. Vinet är en bladning av 90% nerello mascalese och 10% merlot. Druvorna har odlats på mellan 600 och 800 meters höjd. Vinet har en veckas skalkontakt och lagras ett på på barroique.

2005 Làvico Vajasindi går i en rubinröd nyans. Till en början doftar vinet tydligt av körsbär, krydoor, kaffe och vanilj. Efterhand hittar jag plommon, hallon och en lätt blommighet. Trevlig doft men kanske inte så värst typiskt Etna. Blint skulle jag nog lika gärna kunnat säga Piemonte eller Lombardiet, kanske hade jag till och med drämt till med Toskana.Smaken är livlig och rätt intensiv med frisk syra, bra tanniner och viss bitterhet mot slutet. Aromerna går igen med tydlig smak av körsbär. Finalen får mig att tänka på lingonsylt kryddad med kanel.
Trots den lite tillrättalagda och anpassade stilen är jag rätt förtjust i Làvico Vajasindi. Ett utmärkt matvin med en hel del av druvkaraktären intakt. Det verkar krävas mer än lite ekfat för att knäcka den.

Vinet finns i beställningssortiemntet och kostar 149 kronor månaden ut. Därefter stiger priset ed 30 kronor.

Inga kommentarer: