lördag 15 mars 2008

2006 Gruner Veltliner Weinmanufaktur Krems


I kväll hade jag tänkt att erbjuda hustrun och döttrarna en stunds kulturell upplysning. Jag skaffade Elvis 68 Comeback i 3DVD-versionen och precis 20.00 körde jag igång första disken. Det blev inte den succé jag hoppats på men kanske inte egentligen förväntat mig. En av döttrarna påpekade att det faktiskt var schlagerfestivalen och att jag kunde titta på mina DVD-filmer någon annan gång.

Till skillnad från den mera folkligt orienterade Trisse kan jag omöjligt tänka mig att se på schlagereländet och drog mig istället undan med Oliver Nelsons "The Blues And The Abstract Truth" i MP3-spelaren och en Gruner Veltliner från Weinmanufaktur Krems. Jag har tidigare druckit deras Blauer Zweigelt med gott resultat och hade rätt stora förhoppningar även på detta vin.


I glaset är vinet nästan färglöst med en svagt ljusgul ton. Doften är rätt nedtonad med en lätt allmän fruktighet och kanske lite äpple . Det har en liten spritsighet, rejält frisk syra och en viss pepprighet men inte så mycket mer. Man kan ana äpplen, grape och i eftersmaken lite päron. Det fungerade bra att sitt och smutta på, syran matchade min sinnestämmning men någon större upplevelse bjuder denna Gruner Veltliner inte på. Systembolaget har många bättre och billigare alternativ. Kolla in bloggens Veltliner-expert Trisses inlägg genom att klicka på rätt ställe i högermarginalen

Inga kommentarer: