lördag 25 april 2015

2012 Gino Pedrotti Chardonnay


I februari besökte Giuseppe Pedrotti Ängelholm och presenterade fyra av hans torra viner. Av någon anledning valde jag bort hans chardonnay. Rannsakar jag mig själv lite grann så var nog anledningen en skepsis mot fatad, norditaliensk chardonnay. Nu, med facit i hand så att säga, så börjar jag fundera på när jag ska lära mig det jag ju egentligen redan visste. Finns det i Cibi e Vinis sortiment är det alltid värt att prova. Och i det här fallet definitivt värt att köpa. Jag skrev för ett tag sedan att Giuseppe Pedrotti gör vänliga viner. Fylliga viner gjorda på sent skördad frukt, slösande rika utan några skarpa kanter. Det omdömet gäller även hans chardonnay.

2012 Gino Pedrotti Chardonnay är djupt guldgult i färgen och bär tydliga spår av en tids skalkontakt. Doften är rik, intensiv och fyllig med mogen tropisk frukt, gula äpplen och honung. Smaken är fyllig och generös med massor av riktigt mogen frukt och honung. Förvånansvärt frisk syra balanserar upp och lite lätta tanniner i avslutningen.

Det här är riktigt bra, faktiskt det av Pedrottis viner jag gillar allra bäst. Rekommenderar varmt ett blandat sex-pack som bör innehålla ett par chardonnay och minst en schiava nera.

Inga kommentarer: