onsdag 1 april 2015

2013 Mylonas Winery Savatiano


Jag fortsätter min grekiska odyssé med en 2013 Savatiano från Mylonas Winery och kanske den roligaste upplevelsen so far. Jag älskar ett när ett till synes enkelt vin visar sig ha lite extra nyanser som inte är sådär omedelbart förnimbara utan som dyker upp med lite extra tid och uppmärksamhet. Vinet är blekt guldgult. Doften är rätt återhållsam och nedtonad men fascinerande. Här finns päron och citrus men också ett spännande örtkryddigt stråk som påminner om timjan och mynta. Smaken är ren och frisk. Alla aromerna går igen. Avslutningen lite lätt bitter med mineralisk sälta. På ett plan enkelt och kravlöst men ändå med förmågan att fånga uppmärksamheten och skapa fördjupning. Jag tror också att det här är ett vin som skulle kunna tåla några års lagring.

Även detta vin finns att köpa hos Vinocultura i Charlottenlund och kostar runt 100 DKK

5 kommentarer:

Janne sa...

Måste säga att jag blir väldig nyfiken på det här vinet och det från förra posten. Jag antar att de inte går att beställa från Vinocultura till Stockholm, eller vet du bättre?

Ingvar Johansson sa...

Jag vet att Winewise/Terroiristen som samarbetar med Vinocultura har levererat vid något tillfälle. Lägg ett mail och kolla. Gissningsvis dyker det nog upp en importör vad det lider.

Ingvar Johansson sa...

Problemet är väl att det här faller lite utanför naturvinshipsterfåran...

Janne sa...

Himla tur ibland att man inte är hipster:)

Janne sa...

Men! Det skull ju inte stå "tur". Skönt att man inte är hipster eftersom man då får testa även en del ohipstriga grejer. Nåja.