måndag 21 februari 2011

2008 Poggiopiano Galardi Chianti


Jag tänker fortsätta med att prova vardagsviner på måndagskvällarna. Ikväll drack jag Poggiopianos instegs-Chianti senaste årgången.

2008 Galardi Chianti är helt transparent i en rubinröd nyans. Det ser med andra ord ut som sangiovese ska göra. Vinet är ekologiskt och gjort på 85% sangiovese, 10% merlot och 5% canaiolo. Doften är inte omedelbar och vidöppen utan man får liksom lirka lite med den. Det är heller ingen Chianti-karikatyr. Till en början känner jag en svag doft av rosor som får mig att associera till nebbiolo. Sedan en del svartpeppar innan körsbär och andra röda bär ger en hint om var vi befinner oss. Lite återhållsamma fattoner finns i bakgrunden.

Smaken är väl balanserad med söt fruktighet, frisk syra och beslutsamma tanniner. Först en söt sensation med rosor och körsbär, sedan ett rejält lyft med den friska syran och ett relativt långt kryddigt slut.

Det här är en enkel chianti som är precis i min smak. Ett rejält matvin som är användbart till väldigt mycket. Ikväll drack jag det till pasta med tomatsås, några skivor vildsvinskorv från Bjärhus, bröd och ost utan att jag för för en sekund önskade att jag hade haft något annat i glaset.Inte stort men good enough helt enkelt.
Vinminvin säljer för 109 kr.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Blir mer och mer sugen på att testa en blandlåda från den här butiken. Det var dock lite knepigt att hitta det här vinet på hemsidan, tills jag fattade att det säljs som tillfällig ersättning för Terrenos Chianti Classico.

Ingvar Johansson sa...

Hej ! Jo det finns en hel del trevligt i Vinminvins sortiment. Som det väl framgår på annat håll i bloggen så är jag helt såld på vinerna från Saint Jean du Barroux. Här finns också Mineral+, en förträfflig Chenin Blanc med ett uns restsötma, ett par riktigt trevlig beaujolaiser, flera bra cabernet franc från Loire. Vardagsviner/matviner med stor personlighet, viner av en typ man oftast inte hittar i SB's sortiment
Vad gäller vinet i inlägget så kollade med Frederic Hervier på vmv och han sa att vinet fanns kvar men att man inte hunnit lägga in det i webshoppen.