fredag 30 juli 2010

2005 Domaine Santa Duc & 2008 Ioppa Uva Rara


Efter en månad med uteslutande italienska viner kändes det som att det var dags att att dricka något annat. När dessutom vädret slår om, temperaturen halveras och de mörka molnen drar in funkar det med något värmande från södra Rhône. Dock ingen 07:a utan ett av de första vin jag köpte med avsikt att lagra. 2005 Domaine Santa Duc provade jag för första gången för dryga två år sedan. Dags att kolla vad som hänt sedan sist.

Färgen har tappat de blåa inslagen och går nu i en tät mörkröd nyans. Doften har också tappat en del av babyhullet och den primära frukten är borta. Nu domineras den av körsbärslikör, rumtopf, läder och fataromer. Efter en stunds sniffande fyller det på med lavendel och örtkryddor. Smaken är mycket fyllig, värmande ochfortfarande närmast burdust. Smakerna följer aromerna väl och allt samlas ihop med bra syra och närmast brutala tanniner. Finalen är bittert och det känns väldigt tydligt att man inte gjort sig omaket att skilja druvorna från stjälkarna. Rustikt är bara förnamnet. Jag gillar det här skarpt men det är inte helt enkelt att hitta lämplig mat. Åtminstone inte mitt i sommaren. Jag tänker låta resterande flaskor ligga ett par år till och fylla på med några 07:or.



Till maten öppnar jag istället en italienare. 2008 Ioppa Uva Rara är på många sätt föregående vins raka motsats. Ett utpräglat matvin som inte ställer några stora krav men erbjuder desto mer omedelbar charm. Doften bjuder på hela paketet av saftig bärfrukt. Solmogna jordgubbar, hallon och röda vinbär. Smaken är precis lika ämabel som doften. Bra syra, mjukt lent och fruktigt. Läskande och lättdrucket som saft. Glas efter glas slinker ner tillsammans med lite blandade charketurier från Bjärhus och innan man vet ordet av är flaskan tom. Tack till Piemonte-Patrik för flaskan

Jag kan inte låta bli att tänka att det är viner som detta som är det definitiva beviset på att ett område har god vinkultur. Att även de enkla matvinerna, vardagsvinerna håller hög klass och har något att ge.

3 kommentarer:

Italienska viner sa...

Ioppan är ett kanonbra matvin som du säger - inget cutting edge men bra redigt vin.

Tycker vi oss inte skåda en Chaffardon-Anjou i bakgrunden? Vad har den stackaren gjort för ont för att hamna på slaktbänken redan?

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

Du är uppmärksam och har sett helt rätt. Chaffardon-vinerna har retat min nyfikenhet och jag behöver få veta om de verkligen är så bra som jag tyckte då.

Anonym sa...

Domaine Santa Duc brukar vara riktigt bra. Tyvärr har jag ofta druckit upp dom för tidigt och inte låtit dom få mogna till räckligt länge men men!! Dom är ju goda som unga också. 2008 loppa Uva Rara har jag aldig hört talas om men desto roligare, tydligen ännu ett vin som bör drickas./Höganäs