fredag 9 juli 2010

2007 Montirius Vacqueyras Le Clos

Det är knappt man orkar släpa sig till tangentbordet i högsommarvärmen. Men det bör i alla fall noteras att 2007 Montirius Vacqueyras Le Clos är förbannat gott. Ungt, lättdrucket, sött och salt om vartannat - precis det man kan önska sig till en bit kalvfilé och en grönsallad när skymningen sänker sig vid halvtiotiden. Har inte varit i närheten av ett ekfat och är inget för vänner av sträva tanniner. 50/50 syrah och grenache, med en årsproduktion på 40 000 flaskor - inte så lite alltså, vilket är bara bra med tanke på hur gott det är.

Jag skulle vilja kalla det här sympatiskt, ett vin för de flesta kvällar åtminstone på sommarhalvåret. Det ska enligt uppgift hålla 14 % alkohol, men det är inget som slår över. Osäkert hur det är med lagringspotentialen, och med tanke på drickbarheten just nu kanske jag aldrig får svaret på den gåtan heller.

Domaine Montirius börjar kvala in till en ganska kort lista över favoritproducenter i min bok (biodynamisk, dessutom). Tyvärr finns bara en flaska av deras 2007 Garrigues kvar på lut i källaren - och importören listar nu årgång 2008 i BS - annars hade jag genast gjort en parallellprovning nästa svala afton.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm! Låter som köpläge. Pavor finns ju kvar./Höganäs

Jörgen Andersson sa...

Höganäs! Köp en och kolla om det är din påse, kul att se vad du tycker - dom har visst på Väla

Jörgen Andersson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Nu är flaskan köpt på Väla och skall avnjutas i kväll till Kullabygdens lamm på grillen. Var inne och tittade på länken som du bifogade (tack för infon). Kan lagras 6 till 8 år enligt producenten. Det beror ju vad man menar med kan lagras. Är det bara överlevnad eller blir den bättre?
Just nu ligger den i fulbilen utan aircon så den lär "racermogna". Frun har givetvis lagt beslag på finbilen. Ikväll vet jag svaret om jag skall köpa fler flaskor. Det finns ca 5 flaskor kvar på Väla./Höganäs

Anonym sa...

Jodå jag uppskattade vinet mycket. Helt rätt med som du skrev, saltsmak.För mig nästan salmiak. Vinet passade alldeles utmärkt till Kullagårdens lamm. Kunde möjligen var lite mer tanniner. Bra sommar vin förmodligen inte lika kul till en höstgryta med tanke på avsaknaden av tanniner men som sagt riktigt gott i detta väder. Tack för tipset./Höganäs

Jörgen Andersson sa...

Höganäs - kul att du gillade det! Som du säger, ingen sträv rackare för den kyliga hösten utan bäst just nu och kanske några somrar till i sin strömlinjeformade framtoning. Salmiak är ordet, alla skriver det i sina smaknoteringar men jag har inte tidigare känt det så tydligt som här.

Anonym sa...

Skall bli intressant att höra vad du tycker om deras Garigues 2007. En flaska kvar? Har du drucit upp resten?/Höganäs

Jörgen Andersson sa...

Höganäs! 2007 Garrigue tog slut kvickt när den kom på tillfälligt besök på SB. Sen sprang jag på 2 flarror på Hansakompaniet, kanske en kundorder som inte hämtats ut. Så det blev hela skörden, tyvärr, och en flaska drack och skrev jag om här: http://billigtvin.blogspot.com/2009/11/2007-domaine-montirius-vacqueyras.html

Anonym sa...

Ok/Höganäs

Anonym sa...

Nu har jag läst din kommentar från 2009 på hösten. Det lät som ett sommarvin det också. Ganska likt dina smakupplevelser som detta vin.
Du får rätta mig om jag har fel./Höganäs