tisdag 6 juli 2010

2006 Rudi Pichler Riesling Smaragd Terrassen


Efter årets obligatoriska gästspel i höbärgningen är kroppen mör och halsen behöver återigen rensas. Eftersom hyllesaften inte är klar än på några dagar återvänder jag till Wachau och österrikisk finriesling. 2006 Rudi Pichler Riesling Smaragd Terrassen är vackert guldgult, med ett anat smaragdskimmer i stugans kvällsskumrask. Doften är citrusfriskt syrlig och blommar upp ur glaset på ett strålande sätt - det lovar väldigt gott och jag förlorar mig i djupa sniffar. Här finns allt möjligt att associera till: ananassplit, Bassett's röda vingummi - eller måhända gula - och oljiga dieseltoner. Vinet öppnar sig bara mer och mer under en halvtimmes tid.

När jag till slut tar mig för att smaka blir jag heller inte besviken. Syran och mineraliteten fräser runt i munnen och ger mig genast livsandarna åter. En angenäm beska finns där långt bak i mixen. En sjysst följeslagare in i den evighetslånga sommarskymningen. Kanske lite renare och mer stringent än den förra struprensaren från Wachau. Jag tilldömer Rudi Pichler segern på teknisk knockout, efter en jämn match mellan snabbfotade och eleganta welterviktspugilister, båda med fjärilslätt finess i slagserierna. Pichlern lämnar inte mycket mer att önska och kan mycket väl vara på sin absoluta topp just nu. Ändå hade det varit kul att spara en flaska några år till och se vad som händer.

Finare Vinare har absolut rätt i att det här godiset ska avnjutas ordentligt kylt, för att den krispiga syran och citrusfräschören ska komma bäst till sin rätt.

Av Rudi Pichlers viner finns en dyringduo i ordinarie sortimentet och en kvartett i BS. Inga billiga viner, den minst kostsamma är en Grüner Veltliner Federspiel för 169. Den här Smaragd-2006:an "fyndades" för just under tvåhundringen. 2007:an har enligt uppgift på hemsidan sålt slut för sitt ordinarie pris 239 kronor. Bristly importerar.

3 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Skitgott, eller hur!

En rätt så kul story blev flaskan vi gav till herr & fru Vinosapien, när de var i Stockholm för att finaltävla i munskänkarnas riksmästerskap i blindprovning. Alltmedan medtävlarna lunchade med en tillknäppt lättöl avnjöt team Karlskrona en pava Pichler till maten för att sedan gå in och sopa hem segern. Så ska en slipsten dras! ;-)

Jörgen Andersson sa...

F&V: :) Det är lätt att föreställa sig hur en Pichler öppnar sinnena precis på det sätt som krävs för att ro hem en blindprovning. Fin källare har de också, Vinosapien! I min ödmjuka variant vilar turligt nog ytterligare några Smaragd-Pichler - som inhandlades efter att jag läst er senaste Pichler-post. Tackar för den fingervisningen!

Vinosapien sa...

vill du testa något ännu renare än pichler finns det några snubbar i wachau som presterar aningen vassare...prager är nog den som jag håller som nummer 1...och alzinger kommer inte långt efter...
just alzinger finns fortfarande att nypa på sb. hans 2008 Steinertal Smaragd Riesling är knäckande bra. enligt sb-saldot ligger 2 flaskor och väntar på dig i malmö...