lördag 24 juli 2010

2008 Lis Neris Picol


Fyra veckor utan en bloggad rad för min del. Jag bestämde mig inför semestern att inte gå nära datorn och lyckades för en gångs skull uppfylla min föresats. Jag hann med ett par intressanta producentbesök under mina fyra veckor i Italien men ledigheten har mest handlat om strand, deckare, Tom Waits, feta charketurier, glass, ost, fotbolls-VM och weissbier. Som en uppmjukning inför kommande, lite tyngre, bloggposter börjar jag med sommarens favoritvin såhär långt.

Jag har provat Lis Neris/Alvaro Pecoraris viner vid flera tidigare tillfällen och blivit rejält charmad. Ikväll öpnnar jag ett av vinerna som släpats hem från sommarens Italien-semester. 2008 Lis Neris Picol är Pecoraris topp-sauvignon blanc. Vinet har jästs och lagrats på en bladning av 500-liters ekfat och ståltankar. Det har en ljust gul färg. Doften lyckas vara både ursprungstypisk och druvtypisk. Här finns inslag av svarta vinbärsblad,citrus, fläder och krusbär. Blommigt, fruktigt och inte så lite flörtigt. Det dyker upp en del tropisk frukt och det känns nästan lite ekivokt när den tydliga mineralkaraktären och ett inslag av mynta och salvia avbryter fruktkurtisen.

Smaken följer aromerna väl. Vinet är både yppigt och elegant på samma gång. Mer av den tropiska frukten, citrus och örter. Syran är föredömligt frisk och eftersmaken är lång med ett späannande inslag av mynta/eukalyptus.

Ett mycket späannande vin från en av Friuliens topp-producenter.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Nämen berätta nu! Vilka produentbesök?

Svarade Enzo på ditt fax?

;)

//MW

Ingvar Johansson sa...

Nej, nej Du får allt vänta men som en liten aptitretare kan jag berätta att jag tillbringade en förmiddag i Buttrio men inte hos Enzo. Spar besöket där tills nästa gång.

Anonym sa...

Meroi, alltså?

Inte så illa det oxå, om det nu är så. Vad du annars skulle göra en förmiddag i den hålan förstår jag inte!

;)

/MW

Anonym sa...

Jamenhelvete.

Just idag när temperaturen närmar sig normal svensk sommarnivå (kallt, dvs) så drömmer jag mig till La Subidas trädgård i Cormons omgiven av närmast trollska kullar, Joskos Ûberjävleliga kalvlägg och värdshusets fantastiska vinlista med ännu mer fantastiska friulanska och slovenska viner, man aldrig hört talas om, för högst överkomliga priser.

Vad gör jag HÄR?

/MW

Ingvar Johansson sa...

Inte alla bra producenter i Buttrio börjar på M :)

Anonym sa...

Ok,

Dorigo. Pignolo-lover. Should have known..

/MW

Anonym sa...

Tom Waits och deckare kan aldrig bli fel. Hmmm! Beror på vilka deckare man läser annars kan det bli riktigt fel. TW lär ju vara AA medlem numera, förmodligen på tiden. Låter som en annars trevlig semester. Vinet som du skriver om låter/sjunger som ett härligt vin.
Jag har varit i Italien ett antal gånger men det är bra att du tar fram för tämligen okända distrikt. Annars hade allt bloggandet varit tämligen ointressant. Nej nu skall Kullalammet på grillen./Höganäs

Ingvar Johansson sa...

Lis Neris är en fantastisk producent som jag verkligen vill besöka. Synd att det inte finns någon svensk (eller dansk) importör. När det gäller deckare håller jag mig till britterna. Ann Cleeves fyra böcker som utspelar sig på Shetlands-öarna rekommenderas varmt. Blir det en Montirius till lammet ?

Anonym sa...

Ibland blir det lite kusligt. Läser precis Svart som natten av ja just det Ann Cleeves och jodå sista pavan Montirius gick åt. Har läst en bok av henne tidigare och jag håller med dig hon är riktigt bra./Höganäs

Ingvar Johansson sa...

Man lär kunna bli synsk om man dricker tillräckligt mycket friulanskt vin :)

Anonym sa...

Kan tänka det men var får man tag dessa "magiska" flaskor? Finns det något vettigt köp på specialsortimentet? Eller måste jag åka till Italien. Min fru gillar visserligen landet och har bott i Rom i drygt 1 år men jag har bara 2 veckors semester kvar och i morgon kommer stockholmarna på besök och har tingat övernattning. De har lovat att ta med sig vin!!!/Höganäs

Ingvar Johansson sa...

Hej Höganäs ! Det är som sagt lite klent i bolagets sortiment. Jag är svag för Edi Kebers båda viner, särksilt hans Tocai Friulano, Collavinis Broy Bianco och Vie de Romans är heller inte dumma. Prisnivån är helt OK, i linje med vad de kostar i Italien. I den billigare kategorin är Perusinis viner inte fel. Jag misstänker dock att ingen av dessa viner kommer att hjälpa dig att klura ut nästa veckas lottorad. Till det krävs tyngre doningar

Anonym sa...

Tack för info, jag skall kolla upp detta när jag återhämtat mig efter Brx 2009 primörerna. Hua !! Vilka priser. Ligger fortfarande i en dis av "penning baksmälla". När skall den svenska kronan bli som den var? Måste vi tåga över isen igen och lära dom var skåpet skall stå? Läste hyllningar över P-Wine i Kokkedal i en massa bloggar. Det kan jag säga efter att ha med P-Wine att göra sedan mitten på 1990 talet så har dom inte varit mitt fav0rit ställe. Tvärtom har dom försökt ändra priser (givetvis uppåt) trots utsatta priser. Ja det är väl bra att dom rear lite Renota Ratti och andra viner som börjar på B (glöm Brx). Nä P Wine är som Hjo grosshandel, kan man höja priset så gör man det./Höganäs

Ingvar Johansson sa...

Det enda positiva som skrivits om Philipson Wine är väl att de sålt Barbaresco till kanonpris. Annars har bolggarna varit rätt kritiska. Läs t ex
http://vinare.blogspot.com/2010/07/2006-renato-ratti-barolo-marcenasco.html
eller http://mmm-vin.blogspot.com/2010/01/argiano-brunello-2004-cuvee-danois.html

Anonym sa...

Jaha jag är tydligen inte ensam. Jag skall läsa på bättre/höganäs

Anonym sa...

Jaha jag är tydligen inte ensam. Jag skall läsa på bättre/höganäs