tisdag 19 januari 2016

The Punk Sommelier - möt Andy Shernoff

Någon gång runt 2000 kom en jubileumsutgåva av PUNK Magazine. Bland allt annat fanns en kort vinspalt som kom att spela stor roll för mitt fortsatta vinintresse. Jag befann mig då i ett läge där lusten att samla på mig ytterligare vinylskivor börjat avta. Jag gillade redan att dricka vin men att utveckla det till en hobby kändes märkligt och rätt avlägset. The Punk Sommelier fick mig att tänka i lite andra banor, fick mig att fatta att det fanns en ny värld att upptäcka och att det inte behövde vara pretentiöst, snobbigt och uppstyltat. Idag känns kanske inte texten särskilt uppseendeväckande men vinvärlden såg rätt annorlunda ut år 2000. Texten finns att läsa här

The Punk Sommelier heter Andy Shernoff, gitarrist i legendariska proto-punk The Dictators, skribent i lika legendariska musiktidningen Creem och hans låtar har spelats in av alla från The Ramones till Dion. Av en slump kom jag i kontakt med Andy och fick tillfälle att ställa några frågor.

Om hur vinintresset började och utvecklades

"Precis som de flesta amerikaner så kom jag inte alls i kontakt med vin under min uppväxt. Min passion växte fram när jag turnerade som musiker i Europa. Jag har alltid varit öppen för nya matupplevelser och blev nyfiken på alla olika flaskor som kom fram i samband med måltider. Jag älskade smakerna och hur bra lokal mat och lokalt vin fungerade tillsammans. Varje flaska verkade så exotisk med konstiga namn som Vacqueyras, Chambolle-Musigny eller Rias Baixas. Jag blev fascinerad och bestämde mig för att försöka knäcka koden. Jag köpte en enkel vinguide och tog med på nästa turné. Det ledde till en ny bok, sedan några kurser och rätt snart stannade jag kvar efter avslutade turnéer för att besöka vingårdar. Sedan var jag helt fast, tog kurser hos American Sommelier Association och diplomkursen hos WSET."

Om den professionella vinkarriären

"Det är inte helt enkelt att finansiera ett skenande vinintresse på en musikers inkomster så jag bestämde mig för att försöka hitta ett jobb i vinbranschen. 1999 började jag arbeta deltid på Astor Wines i New York. De hade ett verkligen brett sortiment och som anställd fick jag köpa vin till inköpspris. Jag provade mig runt vinvärlden. Sedan bytta jag jobb och började hos The Burgundy Wine Company. Där kunde jag ge mig hän åt min passion för bourgogne under några månader. Runt 2005 fick jag ett fantastiskt erbjudande av Jean Luc Le Du om att jobba heltid i en butik han skulle öppna. Jean Luc var tidigare chefssommellier på Restaurant Daniel och hade vunnit en James Beard Award 2003. Jag bestämde mig för att ta semester från musikbranschen. På detta jobbet lärde jag mig verkligen hur branschen fungerar och jag fick möjlighet att prova alla viner jag drömt om att prova. En erfarenhet som går utanpå alla utbildningar och tidigare jobb i vinbranschen."

Om jämförelsen mellan musikbranschen 1975 och vinbranschen 2000

"Runt 2000 var vinbranschen i USA pretentiös och behövde verkligen skakas om precis som musikbranschen behövde demokratiseras och bli lite mer jordnära 1975. När det gäller musiken hade ju punken precis den effekten. De senaste decenniet har det amerikanska vinlandskapet verkligen förändrats och förbättrats. Marknaden har växt enormt och konsumenterna är betydligt bättre utbildade. Idag finns det riktigt bra vinhandlare i varje gentrifierad del av New York. Restaurangernas vinlistor är fyllda med intressanta viner och obskyra druvor från hela världen. De arroganta sommeliererna är borta. Jag kan inte riktigt se att det finns något behov av en Punk Sommelier längre."

Om vinbloggar och fanzines

"Vinbloggar fyller mycket av den funktionen musik-fanzines hade en gång i tiden. De kopplar ihop personer med liknande intressen från olika delar av världen. Det har skapat en plattform för vinfantaster att byta information om obskyra druvsorter och nya intressanta områden. Vinbloggarna har också hjälpt till att lyfta fram små oberoende, hantverksmässiga producenter. Problemet där är att många av dessa små producenter saknar riktig distribution och en del blogtexter blir därför meningslösa för det stora flertalet. Vinerna går helt enkelt inte att få tag på. Jag är inte så pigg på att köpa vin över nätet, åtminstone inte om säljaren inte garanterar temperaturkontrollerad transport.

Jag läste många bloggar förr. Nu när jag inte längre är i branschen blir det mera sällan. Och ärligt talat, jag har inget behov av att läsa ännu en recension om slovensk pinela..."

Om naturviner

"De bästa vinerna görs med minimal intervention och varje stor vinmakare följer ekologiska, biodynamiska eller naturliga principer i vingården och i källararbetet. Jag beundrar vinmakare som respekterar jorden och gör den där extra ansträngningen för att skapa ett stort vin. Men... jag köper aldrig ett vin för att det är det ena eller det andra och frågar heller aldrig efter ett naturvin. Jag köper ett vin eftersom jag gillar hur det smakar."

Om kopplingen mellan vin och musik

"Där finns definitivt en koppling mellan vin och musik men jag är inte riktigt klar över hur den ser ut. Kanske är det så att båda attraherar hedonister ? Sedan finns det ju en koppling mellan att lära sig att spela ett instrument och att utbilda sin gom. Det kräver träning. Och visst är vinsamlande en vuxens motsvarighet till att samla skivor ?

Jag har stött på dussintals flyktingar från musikbranschen i vinvärlden och har stött på massor av vinmakare och distributörer som är inbitna musikfanatiker och/eller musiker. Som musiker kommer man också ofta i kontakt med bra mat och vin. Förr i tiden bjöd konsertarrangörer musiker på kokain när de ville imponera. Nu är det extravaganta middagar och vin."

Om att upptäcka nytt

"Jag har förlorat mycket av min nyfikenhet när det gäller vin. Jag har inte blivit cynisk men känner inte längre ett behov att att hela tiden prova nya saker. Jag går ibland på någon branschprovning för att kolla in en för mig ny region eller druva. Sanningen är väl den att efter ett par decennier i branschen så vet jag vad jag gillar. Min vinkyl innehåller pinot noir, Chateauneuf du Pape och en del spanskt.

För en vanlig konsument tror jag bästa vägen är att odla en bra relation med en lokal vinhandlare. Som man gjorde förr med en bra skivhandlare. Se till att få bra tips, är det nåt du gillar följ upp och gå vidare. Precis som man gör med musik. Gillar man Stones så hamnar man förr eller senare hos Muddy Waters."


För den som vill lyssna på Andy Shernoff finns här ett par länkar







Inga kommentarer: