söndag 13 januari 2013

Vinåret 1984


Istället för att gå igenom årets mest minnesvärda viner så tänker jag försöka plocka upp lite lösa trådar och funderingar som skramlat omkring i min skalle likt tomma ölburkar i en soptunna. Funderingar som    varit på gång att bli till inlägg men som glidit iväg.

Under 2012 fick jag gång efter annan  obehagliga  vibbar från ett annat årtal. 1984. George Orwells 1984. I den verkliga världen talade Annie Lööf om "obligatorisk valfrihet", ett utmärkt exempel på "dubbeltänk". I vinvärlden så förenades många av landets ledande vinskribenter under slagordet "Okunnighet är styrka". Läs några av Mölstads eller Kronstams krönikor och bli förskräckt.  Omdömen som "Fynd", "Prisvärt" och "Mer än Prisvärt" är  språk med syftet att begränsa individens tankeutrymme. Man kan väl lugnt konstatera att Orwell visste vad han talade om. Begränsningar i språket begränsar också våra upplevelser och vår förmåga att göra distinktioner. Finns det inga andra begrepp än de som rör priset att använda så finns det heller ingen anledning att gå utanför boxträsket i sitt vinval.  Systembolagets statistik talar sitt tydliga språk.... Läs gärna Mölstads krönika om vinbloggar och fundera över vad han faktiskt säger och hur han ser på försök att berika vinspråket.


Ett ord som många verkar vilja ha bort ur vår vinvokabulär är "Naturligt", ett  suspekt, otäckt och faktiskt riktigt farligt ord. Det antyder nämligen att det finns viner som är något annat än naturliga och skulle kunna få konsumenter att tänka kritiskt, ställa frågor och funder över vad som faktiskt finns i flaskan.  "Naturligt" i vinsammanhang är också ett ganska fritt begrepp, går inte att mäta eller entydigt definera utan något som man måste diskutera. Scary.

Hur farlig kombinationen naturligt och vin visade sig i somras när Italiensk polis gjorde en räd mot Enoteca Bulzoni för att de sålde och marknadsförde "vino naturale". Butiken bötfälldes eftersom begreppet naturligt vin ansågs missledande och försäljningen skulle kunna skada den italienska vinindustrin. Allt i konsumentskyddets namn. Systembolaget klarade sig undan polisingripande i samband med sin naturvinslansering. En av få saker man lyckades med under året... Att undgå polisingripande alltså, inte naturvinslanseringen i stort. Den sköttes som väntat.

Samma omsorg om konsumenterna visade Michel Jamais i ett inlägg på bloggen Café Rotsunda. Avslutningen på själva inlägget är illa nog men sedan spårar det fullständigt ur i kommentarerna i vad som måste ha varit årets mest tröttsamma diskussion.  Jamais ondgör sig över att restauranger serverar naturviner och avslutar diskussionen med "Nu är det inte så att jag talar i egen sak, utan om en företeelse i största allmänhet som jag tycker illa om och som jag ser som (och vet är) ett problem för andra". Självklart är det så att den uppmärksamhet som ägnats åt naturviner och det faktum att många topprestauranger satsar stort på naturliga viner hotar en bekväm position, en position som till varje pris ska försvaras.  Sedan  ska vi inte glömma vissa naturvinsimpotörers retorik är minst lika tröttsam och har precis samma drivkrafter.

När jag nu har klivit upp på potatislådan så kan jag lika gärna fortsätta ett tag till. Munskänkarna och deras medverkan vid Allt om Vins boxvinsprovning var ett sorligt kapitel. Ännu sorgligare var hur man bemötte kritiken som följde. Boxvinsprovningen var svårsmält men det var hanteringen av kritiken som fick mig att lämna föreningen. Att tala om transparens räcker inte och den nya hemsidan saknar fortfarande ett diskussionsforum.

Nu tänker jag sluta att gnälla utan att ens ha nämnt kändisviner, freebiesnikande vinbloggare och mediernas bevakning av sk nätviner. Det har ju onekligen hänt en hel del positivt också men detta har jag ju redan bloggat om.  Bloggandet har lett till en rad kontakter med trevliga personer. Medbloggare, läsare, importörer och producenter. Träffarna med skånska vinbloggare var riktigt kul liksom årets Fri Vin. Besöken i Carso och Oslavia ett par andra höjdpunkter.

Under året har jag varit med och fixat ett 15-tal provningar med mer eller mindre naturliga viner.  Fulvio Bressan och Eric Lichtlé har besökt den skånska landsbygden, vi har haft provningar med Fabio från Cibi&Vini, Ole från Emilie Vin och besökt Carlo Merolli i storgrupp. Provningarna har innehållit allt ifrån albariño till Zidarich och det mesta har tagits emot positivt. Inte så att alla har gillat allt. Det är inte möjligt eller ens önskvärt. Men man har varit beredd att prova,  att möta vinerna öppet och med nyfikenhet. Är det något jag önskar mig mer av inför 2013 så är det just det. Mer öppenhet och nyfikenhet, mindre dogmatism och låsta positioner.





6 kommentarer:

Italienska viner sa...

Underbart, Ingvar! Årets bästa blogginlägg alla kategorier redan i späda januari?

/Patrik

Unknown sa...

briljant som vanligt ingvar!
inskränkthet och rädsla...inga bra egenskaper.
öppenhet och ödmjukhet...det däremot...

Vintankar sa...

Att läsa din blogg är som alltid roligt, spännande och intressant. Detta vare sig du delger oss dina besök hos vingårdsbönderna eller mer allmänt hållna inlägg.
Din serie om Prosecco får mig att längta dit.
Mina ögon har du öppnat för bl a Friulien.
Dagens inlägg är ju mitt i prick.
Hoppas på en spännande debatt bland kommentarerna.

/JC

Lessrof sa...

Kan bara instämma i ovanstående ovationer. Ett utmärkt inlägg!

Ingvar Johansson sa...

Tack för de vänliga orden.

Piu Rosso sa...

Suverænt, Ingvar! Tak!
VH Niels