fredag 25 januari 2013

NV Eugenio Rosi sette-otto-nove




Producenten får ingen närmare presentation utan jag nöjer man med att hänvisa till tidigare inlägg.
Sette-otto-nove är alltså Eugenio Rosis toppvin gjort på cabernet franc från tre olika årgångar, i detta fall 07-08-09. Nu aktuell årgång är 08-09-10. Färgen är tät och mörkröd med stort djup. Doften är mycket generös och inbjudande med fullmogen cabernet-doft. Här finns svarta vinbär och andra mörka bär, bordeaux-markörer som blyertspenna och cigarrlåda och en lätt touch av vanilj.

Smaken är packad med fullmogen frukt. Det här skulle kunna slå över och bli för mycket av det goda men helheten räddas av det norditalienska ursprunget. Här finns rejält med syra som friskar upp och ger balans. Även om tanninerna är rejält inpackade i fruktigt babyhull så finns de där.  Lite modernt och inställsamt men med en jordnära förankring som gör att det håller

Det här är min tredje flaska och jag måste säga att sette-otto-nove har vunnit över mig. Första flaskan lämnade en del frågetecken som bara kunde rätas ut genom att öppna den andra. Efter den kom jag på mig själv med att allt oftare snegla på de kvarvarande flaskorna. Min ambition är att låta resten ligga några år. Vi får se hur det går.

Vinosapien har också provat. Cibi&Vini säljer för 275 DKK


2 kommentarer:

Frankofilen sa...

Nu är det Napa nästa, Ingvar. Patric var snäll att bjuda på ett smakprov förra året. Svingott tyckte jag, men blint hade jag garanterat hamnat i en välgjord Kalifornier..;)

Ingvar Johansson sa...

Hmm, jag lämnar ju ytterst ogärna mina vid det här laget väl upptrampade stigar. Jag menar, varför göra sig omaket när det finns sådana här godbitar på nära håll :)