tisdag 6 november 2007

The Evil One

I kväll var det dags för ett senkommet och improviserat Halloween-firande. Eller kanske snarare fira att denna pseudo-högtid är förbi för i år och kanske äntligen på väg bort. Eller så var jag bara sugen på en stark upplevelse. Oavsett vilket så öppnade jag en Bigfoot Barleywine style Ale från amerikanska mikrobryggeriet Sierra Nevada(www.sierraneveda.com). Bigfoot är ölvärldens monstertruck. Förmycket av allt innebär ju också ett slags absurd balans. Denna ale är som en Indian Pale Ale fast med mycket mer av allt. 10% alkohol, extrem beska och extrem fyllighet. Färgen är mörk bärnsten, lite som koncentrerad äppeljuice. Mer intressant upplevelse och förbluffande än gott. Mer mandomsprov än njutning. Lite av samma sensation och funktion som det supersalta eller sura godis man åt en gång i tiden. En 33:a är i mesta laget och det är inte lätt att hitta någon att dela med. 20 centilitersflaskor kanske vore något. Systembolagets tilldelning av årgång 2007 sålde slut snabbt. The Rover på 2:a Långgatan i Gbg brukar ha den på fat och en del andra pubar på flaska. Inget jag kommer att dricka ofta men ibland behöver jag påminna mig om att det verkligen var såhär det smakade (och kanske även bevisa min manlighet). Matchande musik är givetvis Roky and the Aliens och möjligen Monstertruck 5.

Inga kommentarer: