tisdag 25 november 2014

2013 Gérard Bertrand Syrah Naturae

När jag först läste om det här vinet började jag fundera en del. Det här med naturliga viner med lite - eller inget alls - svavel har onekligen engagerat mig och många andra under de senaste åren. För min del har det mest handlat om en vurm för småskalighet, dedikation, engagemang och hantverk än  miljö- och hälsofrågor. Så när sydfranske jätteproducenten Gérard Bertrand börjar göra osvavlade viner under etiketten Naturae känner jag mig lite kluven. Och nyfiken.

Vi kan ju börja med att slå fast att Naturae knappast är något naturligt vin (jo, jag förstår att jag öppnar upp för massor av invändningar om att naturvinsbegreppet är så otydligt definierat osv osv). Odlingen är inte ekologisk utan är Terra Vitis-certifierad. Vad det i praktiken innebär har jag inte lyckats hitta bland hemsidans alla allmänt hållna utfästelser. Gérard Betrands hemsida ger inte heller några närmare beskrivningar av vinfikationen. Inte så mycket transparens m a o

Men, men det viktigaste är ju trots allt det som finns i flaskan. Eller hur ? Och innehållet i 2013 Naturae Syrah är inte dåligt. Inte så särskilt bra heller. Det doftar som en syrah från ett lite varmare läge. Generöst med mörka bär, lite viol, lakrits och lätt pepprighet. Smaken är rak, enkel, ungfruktig och speglar aromerna väl. Bra syra, mjuka tanniner. Ett rätt hyggligt men inte alltför personligt vin. Strategiskt prissatt, 99 kr i beställningssortimentet. Gissningsvis med ambitionen att kvala in i ordinarie sortimentet. I nuläget förmodligen prisvärt men inget som lockar mig till vidare köp.

Jag kan inte låta bli att öppna en flaska osvavlad syrah från Jean Delorbe/La Ferme des 7 Lunes och paralellprova. För 99 DKK får man en helt annan vinupplevelse. Friskt, fruktigt och superläskande. Lite dyrare, mycket roligare. Finns hos Vores Marked och ett par naturvinsmånglare i Köpenhamn.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Naturviner är intressant! Jag har varit skeptisk men nyfiken. Hustrun fyllde jämna år och vi firade detta med en kort vistelse i Nice. Som vanligt var min fru väl påläst och hade hittat en vinbutik med en liten krog(allt i ett) med bara naturviner. Hon vet vad jag är intresserad av! Satt där i många timmar och drack allt från vita Bourgogner till röda Ch9 de Pape. Djäklar vad gott! Tyvärr vad det inte läge att fotografera då ägaren och hans familj firade något. Däremot förändrades min syn till naturviner radikalt. Tidigare trott att vinerna skulle endast vara trötta och oxiderade men så var det inte. En liten brasklapp vinerna jag drack var inte speciellt gamla men det spelade ingen roll. Goda var dom!!Det är ju bara att köpa men inte så lätt att hitta./Jan Kollberg

Anonym sa...

Gerard Betrand Syrah låter som ett klart spännande vin./Jan Kollberg

Svenssonsmakaren sa...

Kan egentligen bara hålla med, jag tycker dock att Naturaen är riktigt bra. Inte alls lika personlig som Delorbe, den spelar helt klart i en annan liga. Förresten, har du provat Delorbes seriösare doningar? Har några Saint-Joseph i källaren men jag har inte vågat rycka korken ännu.

Naturaen fyller dock en bra funktion, redigt vin som flera kan ta till sig. Jag skulle med andra ord gärna se att den trängdes på flera av bolagets hyllor.

Mvh David

Ingvar Johansson sa...

@Jan K Du har en ny skön värld att upptäcka... Bertrands syrah är inte särskilt spännande. Ett hyggligt vardagsvin men inte mer.

@Svenssonsmakaren Jag är rätt likgiltig om de trängs på bolagets hyllor eller inte. Inget jag kommer att köpa igen. Det finns för mycket annat som är långt mer intressant o kul att dricka. När priskillnaden handlar om ungefär en kvällstidning väljer jag Delorbes instegsvin sju dagar i veckan.Har provat det mesta från Delorbes, bl a vå röda St Joseph. Båda mycket bra, den ena lite tuffare, den andra mer elegant som jag minns det