söndag 30 november 2014

2011 Chateau de la Mulonniere Savennieres L'effet Papillon


Loire är ett av de där där områdena där jag känner att jag inte har den koll jag önskar att jag hade. Jag har provat för lite och inte lagt ner tillräckligt med energi på att lära mig regionen. Samtidigt har jag gillat mycket av det jag provat och intresste finns definitivt där. Häromveckan nappade jag på ett erbjudande från Stellan Kramer om att prova en chenin blanc från Savennieres som släpps på Systembolaget 1/12.

2011 Chateau de la Mulonniere är ljust guldgult i färgen. Vinet är gjort på sent skördade druvor och har lagrats nio månader på ekfat. Aromer från gula plommon, citrus, honung och diskreta fattoner. Lite fet munkänsla. Behagligt mjuk smak där den höga fruktmognaden packar in syrorna i lite förlåtande honungstoner. Gulfruktig smak och lång eftersmak som bärs av den höga syran.

Det här var inte dumt alls faktiskt. En god, inte alltför krävande chenin blanc.

Inga kommentarer: