torsdag 11 december 2008

Julöl 2008 akt 4 Rudolf Ren Ale Vs Mysingen Midvinterbrygd

Ikväll var det tänk att det skulle bli ett tungviktsmöte mellan två svenska julöl. Tyvärr blev det ingen match då Rudolf Ren Ale tvangs lämna w o på grund av sjukdom. Man ska inte utsätta sig för ansträngningar med en infektion i kroppen.

Att det inte stod rätt till med Rudolf visade sig direkt vid första klunken. Smaken var sur, tunn och bitter. Inte alls likt Dugges. Jag har läst att Dugges haft problem med produktionen av vissa öl under hösten. Trist nu när man kommit in i det tilfälliga sortimentet. Med tanke på den höga ambitionsnivån bryggeriet har så är jag helt övertygad om att man snart är tillbaka i gammal god form.

Mysingen Midvinterbrygd görs av ett av mina favoritbryggerier Nynäshamns Ångbryggeri. Som alltid med bryggeriets produkter bildas ett magnifikt skum vid upphällningen. Ölen är ogenomskinligt brunsvart i färgen. Doften domineras av rostade toner, humle och kryddor. Det finns en lätt sötma men den känns ändå frisk. Smaken är fyllig med inslag av kaffe, julkryddor, apelsinskal och koriander. Klassiska julsmaker med andra ord. Precis som i doften finns det en lätt sötma. Helt perfekt för att matcha det mesta på julbordet.

2 kommentarer:

WhoCutTheCheeze sa...

Vad kul att Nynäs Ångbrygg letat sig ner till söderförorterna av Sverige ;) Visst är det gott. Har jobbat en tid på en konferensanläggning i Nynäsham där NYÅB alltid vart ett stående inslag på menyn och bar och säkerligen på alla andra hotell/rest i området. Jag tog kontakt med dem för ett reportage till vår dåvarande hemsida, men tiden räckte aldrig till riktigt. Men nu är jag på väg tillbaka och då är det tamejtusan dags.

Ingvar Johansson sa...

Jag började dricka NYÅBs produkter på klassiska Göteborgs-puben the Rover när jag under en period för 6 - 7 år sedan var mycket i Götet. Min lunchkrog Format har alltid tre öl från NYÅB, Pikla Pils, Beadrö Bitter och Indianviken. Brukar välja den sistnämnda då den ger mest inspiration för eftermiddagens arbete. Så man kan väl säga att bryggeriet är ett väletablerat namn även i söderförort.