tisdag 30 oktober 2007

Sileni Cellar Collection Sauvignon Blanc 2007


I kväll kändes det som att det var dags att börja tulla på flaskorna som bars hem från vinfestivalen på Kronborgs slott. Valet föll på Silenis Marlborough Sauvignon Blanc. Samtidigt blev jag sugen på pasta med broccoli, panchetta, grädde vitlök och parmesan. Två utmärkta ideér som visade sig passa rätt illa ihop.
I glaset är vinet nästan färglöst, svagt gröngult. Det har en tilltalande och inbjudande doft, mycket aromatiskt med dofter av tropisk frukt. Direkt från kylen smakade det fruktsoda med en lätt kittlande sensation på tungan. Det fanns möjligtvis ett lätt inslag av kattkiss. Efter hand som temperaturen steg gick blev druvtypiska typiska smaker av krusbär och tropisk frukt mera framträdande och mot slutet en aning svartvinbärsblad. Vinet hade en förvånasvärt lång eftersmak. Silenis enklaste vin är synnerligen prisvärt (99 DKK hos Erik Sörensens vinhandel) och jag ser fram emot att få pröva deras högre kvalitéer. I morgon går andra halvan av flaskan tillnågot asiatiskt. Så drick vinet lagom kylt och till mat vald med något slags eftertanke.

2 kommentarer:

Jörgen Andersson sa...

Ändå bättre än att göra som jag, dvs frysa in vinet. vad tror du skulle passa att äta till då, jag har ju en flaska kvar som jag förhoppningsvis inte lyckas förstöra

Ingvar Johansson sa...

Det frysta vinet passar förmodligen bra till en upvärmd lördags-filadelfia från Libanesen. Till det ofrysta tror jag på något asien-inspirerat, en inte alltför stark rätt m färsk koriander,ingefära, purjo- och vitlök