söndag 9 augusti 2015

NV Casa Belfi Prosecco Colfondo


Jag har länge väntat på att Col Fondo-prosecco ska bli en schlager och nu verkar det vara dags. Visst har det  funnits Col Fondo att tillgå, via privatimport men nu har den blivit tillgänglig för folket. Åtminstone för en kort stund. Och man kan säga vad man vill om systembolaget, och det gör jag gärna och ofta, men här har de onekligen fått till tajmingen prefekt. På en av årets få fina sommardagar, i fredags, släpptes Casa Belfi Colfondo. Jag hade missat släppet men den ständigt alerte Lessrof gjorde mig uppmärksam på nyheten. Jag lokaliserade snabbt närmsta monopolbutik som sålde, gjorde mitt inköp, åkte hem, kylde ner och korkade upp.


Casa Belfis variant är ekologiskt och osvavlat. Ljust gult och rätt grumligt. Doften är jästig och fruktig med äpple, citrus och vita blommor. Smaken är rak och tillgänglig. Frukt, jäst och mineraltoner. Lättdrucken, lättgillad och väldigt uppfriskande. Inga konstigheter alls. Funkar fint till och med till smörgåstårta. Borde säljas i sexpack.

En aspekt av Colfondo som jag tycker gör vinet extra kul är den variation som de olika producenterna visar upp. Jag har inte full koll på alla producenter men har provat en hel del från Carolina Gattis rustika, mineralstinna och nästan salta variant till Sorelle Broncas mera eleganta stil. Sedan har vi superfriska Ca dei Zago, Costadilás spännande orangevarianter och Zanotto med vänlig rondör.


Det här är bra och Casa Belfis Colfondo säljs till ännu bättre pris. Bara att bunkra. Kolla även in övriga Colfondo som finns via privatimport/direktförsäljning.

Carolina Gatti
Case Coste Piane
Ca dei Zago (vet inte hur det är med tillgängligheten men lägg ett mail till Pontus och fråga)
Zanottos Colfondo finns hos Terroiristen/Vinocultura.
Sedan kan väl någon vaken importör plocka hem Costadilá.



Och till sist en låt vars titel fångar precis vad det handlar om
.


2 kommentarer:

Jan Kollberg. sa...

Drack Casa Belfi i helgen. Gott och läskande. Krävdes ingen större analys.

Ingvar Johansson sa...

Precis så är det och så ska det vara