onsdag 11 februari 2015

.

Carlo brukar säga att lusten ska driva verket. Just nu är inte den så stor så  frustrationen får stå för bränslet. Och ja, jag har haft kontakt med systembolaget. Eller kanske snarare icke-kontakt. Det gäller 92559.

Vinet släpptes i fredags. Några hundra flaskor till vinkällarbutikerna och så då pliktskylidgt några dussin till varudepån för oss lantisar att slåss om. Av någon anledning låg servern nere fredag förmiddag och när allt funkade var depån ekande tom. Däremot fanns det flaskor kvar i vinkällarbutikerna. Som såklart inte gick att beställa.

En kontakt med importören Winetrade talade om att nya flaskor skulle komma till både depå och vinkällarbutiker. Jag kontaktade kundtjänst som bekräftade att depån skulle få 42 flaskor och vinkällarbutikerna några hundra. För att känna mig säker på att få den eftertraktade lådan la jag in en bevakning. 

Idag, dagen då de nya flaskorna skulle komma in till depån stod webbsaldot på noll och något mail från systembolaget fick jag inte. När jag ringde kundtjänst fick jag beskedet att man sålt slut och man visste inte varför jag inte fått något mail. Några av de 156 flaskorna på Regeringsgatan gick inte att reservera. Nytt samtal med Winetrade gav för handen att det fortfarande fanns flaskor i deras lager. Men dessa gick såklart inte att beställa till min butik.

Jag skulle kunna skriva mycket om vad jag tänker om detta men jag tror jag låter bli. Jag tror också jag tar och släpper tanken på de där sura Jurapinnarna. Och på att handla vin hos världens bästa vinhandel. Det finns ju trots allt en del annat som är bra mycket roligare.



15 kommentarer:

Italienska viner sa...

Jag brukar inte handla av SB, och sätter en viss heder i det, men har på förhållandevis kort tid gjort tre försök att köpa sådant som väck mitt intresse. Alla tre försöken har gått om intet:
1.Cuvée à l'ancienne Beaujolais 2011
2.Dr.Bürchlin Wolf Wachenheimer 2013
3.Rolet Arbois 2008
4.Ch.d'Arlay 2009
Bojkotten fortsätter således...

/Patrik

Italienska viner sa...

Fyra försök...

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

Vore kul att höra om någon utanför storstadsregionerna lyckats handla något vin som tappats på flaska och inte börjar på A

Vinosapien sa...

kan inte presentera dig som billigtvin...bibvin funkar bättre...

Henrik sa...

Hmmm, strulet med d'Arlay låter mycket märkligt. Om det är någon tröst, intressant och gott vin vid Munkis-provningen i måndags, men inte omistligt. Man funderaar ju lite, Winetrade hade ju motsvarande problem med Occhipintis SP68 i december vilket resulterade att jag fick jag tag i några flaskor i butik då det normalt hade varit för sent ... Wine Trade som har problem med rutinerna eller SB som gör livet surt för WT?
Cuvée l'Ancienne hade jag inga problem att beställaa och hämta ut för ett par veckor sedan. Har beställt Bürklin-Wolfs Wachenheimer, men inte fått leverans än, får återkomma.
Jag har varken beställt eller köpt särskilt mycket på SB de senaste 18 månaderna, men de gånger jag har beställt har det faktiskt funkat ... Låt då vara att jag vid enstaka tillfällen fått annan årgång, men det ligger på importören att uppdatera.

Ingvar Johansson sa...

Henri! Bor du inte i en storstadsgregion ?

När SB har detaljhandelsmonopol så har de banne mig ansvar för att hitta fungerande rutiner vad gäller uppdatering av årgångarna.

Jag tycker också att SBs diskriminering av landsortskunder är ett problem. Man lägger några pliktflaskor i depån och ger resten till vinkällarbutikerna. Lägg till en skakig hemsida som kajkar ur med jämna mellanrum och du har en rätt illasmakande soppa.

Tror inte att det är Wine Trade som har problem med rutinerna och SB gör livet surt för alla utifrån sin maktfullkomliga position

anders wennerstrand sa...

Tack för den, lätt årets bästa humörhöjare! Cody, alltså.

Vintresserad sa...

Systembolaget är (tyvärr) upphov till en ständig känsla av besvikelse och frustration. Men våra politiker som omhuldar denna svenska institution är inte mycket bättre. Ni som bor i Skåne har iallafall (bättre) möjligheter att handla vin "på riktigt"... Där man kan prova, och diskutera med en kunnig vinhandlare // Peter

Anonym sa...

Åtminstone bra musik!! jag har själv varit med om liknande strul.
Hur svårt kan de vara!! Fixa en fungerande hemsida./Jan Kollberg

Henrik sa...

Ingvar, jo, så är det ju.
Men vafan, det ska ju inte spela nån roll när man beställer ur BS var man bor.
Fick sms idag om att Bürklin anlänt.
Förstår att ni som har goda alternativ inte orkar klaga, men det måste ju göras. Det är inte acceptabelt att jag får igenom beställning, men inte itviner av samma vin.
Och jag tror ju inte heller att Wine Trade strular, snarare blir man ju konspiratorisk och tror att SB strular extra med WT. Skärpning SB!

Ingvar Johansson sa...

Henrik, jag orkar klaga tills jag stupar. Jag väntar fortfarande på att kundtjänst ska besvara mitt mail. Det kan bli stor, om än oavsiktlig, humor.

Henrik sa...

Och på fyra dagar trillade Bürklin-Wolfs Wachenheimer 2013 in - beställt via nätet.
Vem sorterar ut beställningarna efter geografi?
Det är Moestue som importerar, Moestue som jag alltid uppfattat som en seriös aktör.
Har SB ett screeningsystem inlagt redan vid beställning? Ej storstad - straight to papperskorg?

Ingvar JOhansson sa...

De kör kanske med register ? Alla som uttryckt sig ofördelaktigt om SB hamnar på röda listan. De mer moderata får fel årgångar medan radikala röster får ett mail om att varan är slut hos importören. Så måste det vara.

Vintankar sa...

Just nu ett webbsaldo på 89 flaskor.
20150320

Ingvar Johansson sa...

@vintankar, jo jag vet. Märkligt nog har jag lagt två beställningar, en via webben och en manuellt i butik. Fortfarande inga flaskor...