tisdag 6 januari 2015

2004 R Lopez de Heredia Vina Gravonia Crianza Blanco



Jag kände vagt till namnet R Lopez de Heredia och hade något slags aning om att det var en traditionell Rioja-producent. Vill minnas att Alice Feiring skrev om dem i "The Battle For Wine and Love" och att jag sett något på någon blogg men mer var det inte. I mellandagarna sprang jag på den här flaskan på tilbud (till ett högre pris än det monopolet erbjuder skulle det visa sig) hos Superbest i Rotunden. Utifrån någon generell idé om att jag dricker för lite vitt och en allmän nyfikenhet fick ett par flaskor följa med i kundvagnen.

En googling gav en hel del intressant information om producenten. R Lopez de Heredia är en av de första producenterna i Rioja Alta och drog igång sin verksamhet under senare delen av 1800-talets andra hälft. Idag är ett en av få familjeägda egendomar i Rioja Alta men ändå en rätt stor spelare. Man har strax under 200 ha mark och producerar 600.000 flaskor per år. Odlingen beskrivs som hållbar och vinmakandet traditionellt. R Lopez de Heredia har egen tunnbindarverkstad, renoverar gamla barriquer och undviker att använda ny ek. Man använder bara naturlig jäst, jäser på stora ekfat utan tempraturkontroll och lagrar på gamla barriquer. Hela verksamhet verkar vara en anakronism som just nu ligger helt rätt i tiden. Det mesta har sett likadant ut sedan starten.

2004 Vina Gravonia Crianza Blanco är druvren viura från riktigt gamla stockar. Det har lagrats fyra år på gamla barriquer av amerikansk ek. Därefter följer fyra års flasklagring innan försäljning. Vinet är djupt guldgult i färgen. Doften är verkligen speciell. Gula plommon och äpplen, nötter, citrus, lite svamptoner och vanilj. Fascinerande, intressant och i högsta grad njutbart. Smaken är frisk, fyllig och rätt kraftfull. Det känns nästan som ett rött vin i strukturen. Citrus, lite honung och en läckert bitter avslutning med vit persika och vanilj. Lång eftersmak. Initialt drack jag vinet kylskåpskallt vilket inte var så kul. Funkade bäst vid 15 - 16 grader, då kommer komplexiteten fram ordentligt.

Snacka om ögonöppnare av kolossalformat. Jag kan inte påminna mig om att jag druckit vit rioja tidigare men här blir det påfyllning. Importören Janake Winegroup har flera årgångar av R. Lopez de Heridias vita viner till riktigt bra priser. Ska bli riktigt spännande att prova mera.

16 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Plockade in Gravonian på 3b-kursen i höstas - gillade den knastertorra, lätt oxiderade profilen skarpt. Matspelare...

Ingvar Johansson sa...

Verkligen en matspelare. Är lite förvånad över att vinet inte uppmärksammats mer i "våra kretsar".

Anonym sa...

Där ser man!Denna bodega är välkänd i Höganäs(kanske inte hos alla). Har klunkat mig igenom många årgångar genom åren. Både vitt och rött.Pålitlig producent som kör sitt "stuk". Tack för det!! En av medlemmarna i provgänget har varit på plats och han berättade att spindelväven hängde runt kroppen när han besökte deras vinkällare.

Anonym sa...

Glömde skriva/Jan Kollberg

Ingvar Johansson sa...

Jan ! Jag är lite förvånad över att RLdH inte är mer uppmärksammade bland vinbloggarna. Särskilt de vita är ju verkligen personliga o fascinerande viner och dessutom ytterst rimligt prissatta

Italienska viner sa...

Rioja sucks! ;)

/Patrik

Anonym sa...

Rioja är fortfarande bra Patrik om man hittar rätt och det gör man om man dricker RLdH. Ingvar jag är också förvånad att deras viner inte är mer omskrivna. Hittade däremot en större artikel i New York Times som precis som du undrade över att inte fler upptäckt kvaliten och prisbilden. En Grand Reserva från 1994 för drygt 500 kr (ett bra år i Rioja!) Vad kostar en Brx eller varför inte en Barolo av samma ålder och av god kvalite./Jan Kollberg

Ingvar Johansson sa...

@Patrik Jag är alltid intresserad av undantagen som bekräftar reglerna
@JK Egentligen har det väl skrivits en hel del men inte så mycket på svenska bloggar. Dessutom så har åtminstone jag sluta läsa när jag sett att det handlat om Rioja (eller övriga Spanien)

Anonym sa...

Jag kan ju även rekommendera Montecillo Grand Reserva 1994 för priset 280 kr. Visserligen inte vitt vin men mycket bra. Slå det priset ni Barolistas!!/Jan Kollberg

Italienska viner sa...

Det finns förstås bra grejer överallt om man letar, men som ni säkert håller med mig om så ska vin inte bara vara gott, det ska engagera en också. Jag har svårt för att engagera mig i de iberiska vinerna, förmodligen mest på grund av det alltför ofta är riktigt trista viner man råkat på - bra/dåligt-ration verkar vara närmast horribel..

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

Patrik! Håller naturligtvis med dig om att det måste engagera men det här vinet engagerade mig så pass att jag handlade mer. Som jag skrev innan så brukar jag sluta läsa när jag förstår att det handlar om den iberiska halvön. Samtidigt har jag blivit väldigt förtjust i flera vitingar från området.Och jag tycker det är kul att dricka utanför boxen ibland

Italienska viner sa...

Elaborera gärna "flera vitingar från området".

För övrigt så har du fel, Ingvar. ;)

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

Mariatavora 06, Ossian i olika årgångar o några portugiser jag inte minns namnet på. Ang. att dricka utanför boxen är jag helt övertygad om att jag har rätt. När det gäller mig alltså.

Italienska viner sa...

Jag bara bråkar. Vinosapien bjöd häromåret på en röd RLdH-94 som var mycket fin - jag vill minnas att vi var i både Borgogne och Piemonte och snurrade med gissningarna - men av någon anledning går man inte vidare med det. Som Jan påpekar är det ju knappast priserna som hindrar en?

Lite kul är det att om man gör en Spanien-sökning på den här bloggen så kommer uttrycket "dricka utanför boxen" upp vid varje träff. :)

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

Intressant. Frågan är ju vad det är som gör att du inte går vidare ? Viner för ett vettigt pris i en stil man gillar låter ju som en boll att springa på. Jag tänker nog ungefär likadant. Kommer nog inte att kolla upp de röda. Att jag köpte det vita var verkligen en stundens ingivelse (och en brist på andra intressanta viner i butiken). Är verkligen glad att jag nappade.

Anonym sa...

Att dricka utanför boxen har jag lärt mig bland annat via era bloggar! Barolo viner var för mig ett stort rött skynke, dålig frukt och tanniner som tog över. har förmodligen med att göra att samtliga Barolos jag provat har varit av dålig kvalite eller för gamla. Detta apropå ögonöppnare/Jan Kollberg