söndag 26 september 2010

Secret Wine




Det droppar in en del märkliga mail med jämna mellanrum. Marknadsföring via sociala medier verkar vara grejen just nu. Som jag har förstått det är dealen att man blir bjuden på något och sedan så bloggar eller twittrar man om det man varit med om. Om det är något särdeles uselt som ska månglas så erbjuds man en goodiebag (något f ö som alltid skrivs i fet stil)för besväret. Som jag förstår det ska både bloggaren/twittraren och månglaren tjäna på affären. Den sociala mediemänniskan får en chans att tala om att han/hon är en sådan person som blir inbjuden och kan därigenom plocka statuspinnar medan månglarens produkt blir omtalad. Gissningsvis i positiva ordalag.

För några veckor sedan dök det dock upp ett mail som lyckades väcka min nyfikenhet. Avsändare var Secret Wine . Till en början framgick det inte riktigt vad det vad det var frågan om men ytterligare några mail senare förstod jag att det handlade om en en tävling för bloggare. Den som anmälde sig skulle få tre anonyma flaskor och tävlingen gick ut på att bestämma vilken appellation vinet kom från. Första priset var 1.000 euro till en vinresa.

Flaskorna anlände i fredags. Med flaskorna följde en rekommendation att låta dem vila två dygn i rumstemperatur och att därefter kyla dem till 14 grader innan provsmakningen. Jag har funderat en del i helgen på vad som kan dölja sig bakom nummer 079, 390 och 714. Det är ju oftast ingen god idé inför att inför en blindprovning försöka klura ut hur provningsledaren tänker. Risken är stor att ett litet feltänk vid ingången slutar med att man hamnar på fel kontinent. Givetvis har jag ägnat mer tid och tankemöda på att förstå vad det är för marknadsföringsstrategi det handlar om än vad jag kommer att ägna åt smakandet.

Alldeles strax är de 48 timmarna passerade och då ska vinerna också ha den rätta temperaturen. Jag återkommer med rapport när tävlingens deadline passerat.

8 kommentarer:

  1. Spännande! Jag anmälde mig också men har inte fått några flaskor. Kanske finns det bara rum för en Billigt Vin-blindtestare i sajberrymden? Nå, det kan man förstå. Det måste kosta en slant att skicka flaskor världen runt. Så man kan ju som sagt undra över vad det är för marknadsföringsplan som ligger bakom.

    SvaraRadera
  2. Jörgen !Det var inte mycket du missade. Oavsett vinernas kvalité så ska det bli spännande att följa det här spektaklet.

    SvaraRadera
  3. Som vanligt blir vi simpla bondbloggare förbisedda när det vankas freebies. Och €1000 till vinresa dessutom! Jojo, det är till att vara uppe i smöret må jag säga.

    /Patrik

    SvaraRadera
  4. Här har vi ett företag som specialiserat sig på att generera gratisreklam via bloggare. Visst blir man sugen:

    "Spot and Tell AB erbjuder gratisupplevelser för alla som är aktiva i sociala medier. Våra medlemmar får prova, smaka och roa sig gratis – för att sedan lämna feedback och berätta om upplevelsen på webben.

    --
    Spot and Tell. Smaka, prova och roa dig gratis- berätta om det på webben."

    Secret Wine tycks ha varit lite smartare när de agnade betet...

    SvaraRadera
  5. Patrik ! Du vet var du hittar oss. Längst framme i kön när det vankas varuprover.

    F&V! Jag har också fått en del mail ifrån Spot and Tell. Jag får lite Invasion of the bodysnatchers-vibbar.

    Secret Wine körs av något slags marknadsföringsbyrå som heter Clair de Lune. Jag har försökt resonera mig fram till vad det kan handla om. Gissningsvis en region som genom blindprovning vill visa att man är bättre än sitt rykte. Det skulle kunna vara någon storproducent som vill etablera sig i något mindre etablerat område. Poängen måste väl ändå vara att man ska närma sig vinerna utan förutfattad mening.
    Vinerna var på inget sätt särskilt märkvärdiga men heller inte odrickbara.

    SvaraRadera
  6. Jamen det är ju precis sånt man letar med ljus och lykta efter!! ;-)

    SvaraRadera
  7. Känns som ni är heta nu!
    Själv väntar jag spännt på första försändelsen av antabus och lite billig tinto...men det verkar aldrig dyka upp. ;/

    SvaraRadera
  8. V&V! Det är nog bara som det känns.

    Antabus o Billigt Vin låter inte som en helt lyckad kombination. Vem vet, snart finns kanske båda delarna på ICA.

    SvaraRadera