Texten ger verkligen en skarp bild av hur den svenska vinscenen ser ut idag. Det finns den etablerade delen som skapats av ett illa fungerande monopol, några dominerande importörer och så då skribenterna som går i deras ledband. Ett mer eller mindre slutet system med en tyst överenskommelse om att inte säga, göra eller skriva något som kan tänkas störa den rådande ordningen. Destinationerna för de båda bussarna på omslaget till Sex Pistols tredje singel "Pretty Vacant" tycker jag är en rätt god beskrivning av läget.
Den nya vinscenen föddes ur den frustration men också det utrymme som den gamla skapat. Vinbloggarna är ett uttryck för de nya strömningarna. De "piggare importörerna" är ett annat och möjligen är en del av näthandlarna ett tredje. Bloggarnas betydelse och eventuella inflytande har ju emellanåt diskuterats. Jag tror att det är marginellt för tillfället. Däremot tror jag att skriverierna faktiskt luckrar upp ett rätt stelnat klimat och att det kan börja hända saker på riktigt. Det finns alternativ till att handla på systembolaget och köa i månadssläppens brödköer. Man kan skriva om vin på ett annat sätt än vad gubbsen gör. Vin måste inte alltid bedömas på ett hierarkiskt sätt. Munskänkarna går att vitalisera. Osv Osv
Kort och gott - vin kan vara fan så mycket roligare än vad jag anade när vi startade Billigt Vin. Det faktum att det är kul och att det händer saker kommer ju såklart att generera nya initiativ.
Fan vilka sköna bussar!
SvaraRaderaSkön text också. Visst är det kul när det rör på sig...
Klockren analys i vanlig ordning. Och bussarna är underbara! En gammal SJ-buss med skylten "Abonnerad" hade också funkat som illustration för sakernas tillstånd...
SvaraRadera/Patrik