måndag 19 januari 2009

Vinet dyrare - och godare?

Krisen - eller rättare sagt den försvagade kronan - hotar nu enligt Sydsvenskan (19/1) att leda till högre pris på vin. Importörerna har aviserat att de vill kompensera för sina högre inköpskostnader. Prishöjningar kan ske nästa gång från första april, och konsumenterna kan förmodligen se fram emot nyheter som inte kommer att kännas så skämtsamma. Återstår att se om man väljer att höja priset rakt av, eller om ökningen drabbar ett visst produktsegment. Man kan tycka att det skulle finnas en marginal att höja de billiga, bästsäljande boxarna, medan flaskviner 90 kronor och uppåt borde hållas kvar på samma pris - men det är förstås rent önsketänkande.

Ej heller är det någon bra idé att åka ut i Europa och handla vin - när man får betala uppåt 140 svenska kronor för en dansk hundralapp håller man sig gärna på sin sida Sundet.

Å andra sidan: Sydsvenskan refererar en vetenskaplig studie som hävdar att priset är avgörande för upplevelsen av hur gott ett vin är - får man veta att ett vin är dyrt tycker man det är godare än om man tror det är ett billigt vin i glaset. Det har gjorts ett blindtest, där testpersonerna fått samma cabernet sauvignon i glasen men fått information om att det i ett glas finns ett vin som kostat 60 kronor och i det andra ett vin som kostat 590. Försökspersonerna var överens om att det "dyra" vinet var godare. Förväntningar, marknadsföring och hjärnans automatiska nyttomaximering tros spela in: "Hjärnan måste värdera nytta. För att göra detta snabbt och effektivt jämförs allt nytt med tidigare erfarenheter – där dyrt många gånger varit samma sak som bättre."

Alltså: vikten av ett välrenommerat varumärke, vars produkter haussas av kännarna och marknadsförs och prissätts därefter har i ljuset av dessa rön aldrig varit tydligare. I det läget är det ju en himmelens välsignelse att det nu finns en hel kader omutliga och misstänksamma vinbloggare därute, som inte låter sig påverkas av andras omdömen eller ett sjangdobelt yttre i sitt ständiga sökande efter de godaste vinerna till de mest förmånliga priserna.

Och, som sagt, när priset nu eventuellt höjs på dropparna kommer hjärnan att ställa om sig och tycka att ett vin som tidigare kostade 99 spänn nu är ännu godare för 109. Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar